środa, 16 marca 2022

Proszę na Słowo #37 [16.03.2022]

Czytania z dnia wraz z komentarzami >>> 

16 marca 2022 - Dzień powszedni II tygodnia Wielkiego Postu, rok C, II

Kolejna porcja Słowa z dnia z krótkim komentarzem.

Mistrz Księgi Domowej, Chrystus myjący nogi apostołom, 1475, fot. wikimedia w domenie publicznej



"Niegodziwi rzekli: «Chodźcie, uknujemy zamach na Jeremiasza! Bo przecież nie zabraknie kapłanowi pouczenia ani mędrcowi rady, ani prorokowi słowa. Chodźcie, uderzmy go językiem, nie zważajmy wcale na jego słowa!»" (Jr 18,18)

Ciekawe, że oprawcy proroka Jeremiasza z jednej strony chcą go poniekąd wypróbować, bo sugerują, że jeśli on jest prorokiem, to nie zabraknie mu słowa od Boga. Z drugiej zaś strony nie mają zamiaru zważać na jego słowa. To jest właśnie przewrotność i paradoks oraz dramat zła, które żąda znaków i dowodów, na które jednak pozostaje kompletnie nieczułe. Jezus też zwracał na to uwagę (por. Mt 12,38-42).

Jak ja reaguję na tę przewrotność w codzienności i czy sam jej nie ulegam?


                     
"Wydobądź mnie z sieci zastawionej na mnie, bo Ty jesteś moją ucieczką" (Ps 31(30),5)

Dosłowny sens tego wersetu jest raczej taki, żeby Pan Bóg nie pozwolił psalmiście wpaść w pułapkę zastawioną przez wrogów. Możemy jednak tutaj dostrzec też coś innego: jeśli zbyt trwożliwie podchodzimy do zagrożeń życia, w rzeczywistości już wpadamy w sidła lęku, zanim jeszcze to zło rzeczywiście nas dotknęło. Takie porównanie: mówimy, że kto śpiewa, dwa razy się modli; podobnie: kto się zbytnio boi, wpada w sidła zagrożenia podwójnie (bo jest pogrążony w paraliżującym lęku i ewentualnie w zastawionej pułapce).

Ile razy byłem w takiej sytuacji, gdy rzeczywiste zagrożenie nawet mnie nie dotknęło, a ja byłem tylko w sidłach lęku?

 

"A kto by chciał być pierwszym między wami, niech będzie niewolnikiem waszym, na wzór Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz aby służyć i dać swoje życie na okup za wielu»" (Mt 20,27-28)

Czasami słyszy się zarzuty, że rzekomo Biblia pochwala niewolnictwo. Powyższy fragment sugeruje jednak coś zupełnie innego. Biblia nie tylko potępia niewolnictwo, ale nadto pozwala przyjmować w życiu postawę, wedle której chrześcijanin zupełnie dobrowolnie chce innym służyć. Będąc takim niewolnikiem w pozytywnym tego słowa znaczeniu, staje się naprawdę wolny od swojego egoizmu, a to jest prawdziwa wolność.

Czy ja jestem człowiekiem wolnym, czy coś mnie zniewala?




Przeczytaj też: Wielki Post 2022 #1 | Monster Block >>> (Szczególnie polecam aktualną serię wielkopostną!)
 

 

PS Zgodnie z tradycją zapoczątkowaną we wpisie nr 200 >>> pod tym i każdym następnym wpisem znajdziecie zachętę do modlitwy dowolną modlitwą, jeśli możesz to najlepiej Eucharystią, Różańcem św. lub Koronką albo przynajmniej krótkim "Zdrowaś Maryjo"; ale proszę Cię: choć trochę się pomódl! Pomódlmy się w intencjach Pana Jezusa i Maryi, bo oni wiedzą, co w danym momencie jest najlepsze. 
Zapraszam też serdecznie na profile społecznościowe, np. Biblia i Historia. 8 grudnia 2018 r. wystartował InBiRR – Internetowo-Biblijne Róże Różańcowe. Zachęcam Was do wspólnej modlitwy.

Wpis to przede wszystkim Słowo, modlitwa to modlitwa. Pozostał jeszcze czyn. Oczywiście wierzę i mam nadzieję, że każdy wpis jest zachętą do zmiany na lepsze czegoś w czynach, ale poczułem przynaglenie, żeby pod każdym wpisem podrzucać Wam jakąś inicjatywę związaną z szeroko pojętym Słowem Bożym, np. jego głoszenie, co jest bardzo bliskie idei biblijnego rabanowania. Gorąco zachęcam: pomóżmy!

Link do akcji, którą można wesprzeć >>>.

Jeśli przeczytałeś powyższy tekst przynajmniej się pomódl; jeśli możesz, pomóż też materialnie.

Bardzo Cię o to proszę.

Za wszystko serdeczne Bóg zapłać.  

Nie jestem biblistą i nie traktujcie proszę moich refleksji jako oficjalnej wykładni Kościoła, niemniej pragnę całym sercem i tak staram się czynić, aby moje przemyślenia wpisywały się w nauczanie Kościoła rzymskokatolickiego. Głęboko wierzę, że w rozważaniach pomaga i inspiruje Duch Święty.

Podzielcie się w komentarzach własnymi przemyśleniami, udostępnijcie też innym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz